Alla inlägg under mars 2013

Av Elias - 23 mars 2013 14:04





 

Jag har målat över de gamla väggmålningarna med vanlig vit väggfärg och börjat på en ny målning som ska täcka hela väggen. Eftersom de flesta bilderna var gjorda med gouche som löser upp sig och blandas med ny färg var det nödvänigt att göra så.



So far so good, men är inte säker på hur jag ska fortsätta så kommer väl bara hälla upp färg på paletten och blanda och köra på känn.



Även den här målningen görs i gouche. Jag tänkte undersöka hur jag kan använda upplösningseffekten



Av Elias - 23 mars 2013 14:01

       

Av Elias - 22 mars 2013 09:58

När jag är igång och skulpterar får jag ännu mer inspiration till att måla. Den här började jag på en söndagseftermiddag och glömde totalt bort tiden. Från början hade inte texten med målningen att göra. Texten är ett meddelande till mig själv att inte göra sådant som jag egentligen inte finner någon mening med och skrevs en  vecka innan målningen. Jag insåg dock senare att det passar väldigt bra ihop och att det blir som en bild av min inre röst (förutom när jag sett på rysare och är uppe sent på natten, då ångrar jag att jag har den på väggen ;-)


 


Av Elias - 19 mars 2013 13:06

"Varje fantasis aktivitet har alltid en mycket lång historia"


Föreläsningen om Vygotskijs bok Fantasi och kreativitet i barndomen kändes som en bra upprepning av det vi läste i början av LGBD10. Dock var informationen om Vygotskij själv ny för mig vilket var väldigt skönt för då var jag mer "vaken" på fortsättningen.


Medan jag skrev mitt didaktikarbete insåg jag plötsligt att jag skrev som om bildanalys skulle vara något helt nytt för eleverna. Jag planerade in precis vilket analysinstrument som skulle gås igenom när. Men jag planerar ju trots allt för en niondeklass, och med tanke på hur viktig analysen är är det ju troligt att man börjat med det tidigare än i nian. Därför ändrade jag i min planering och skrev bara in "Bildanalys" i schemat, och eventuellt vilken sorts bilder man ska titta på. Proportioner, färger, trianglar och gyllene medelvärdet är sådant som blir upprepningar och som man självklart kommer prata om men någon introduktion behövs inte.


Fredagens sokratiska samtal, om reinkarnation (film Mosquito) och graffiti (Målning av Banksy) ledde båda till djupa samtal och ganska snabbt dessutom. Flera frågor och tankar kom upp som är värda att fundera på. Dock var ett av de överrenskomna gruppmålet "att försöka ändra åsikt" något som vi kanske inte ska ha som gruppmål. Det är snarare något som kan användas som personligt mål om man känner att man är en sådan som lätt låser sig vid en ståndpunkt och försöker debattera för den.


Graffitisamtalet fortsatte också efter det sokratiska samtalet var över och vi fastslog att vi som lärare behöver göra klart för oss om detta är något vi vill prata om i klassrummet och hur vi i så fall ska kunna försvara det inför föräldrar och kolleger. Jag känner själv att graffitti är något jag är positiv till, särskilt när det finns tillåtna väggar som till exempel vid Röda Sten här i Göteborg. Det blir dock problem om man skulle få arbete i Stockholm där de har nolltolerans mot graffitti. Jag undrar dock hur de arbetar mot nollvisionen...







Av Elias - 10 mars 2013 13:48

     

Av Elias - 10 mars 2013 13:35

Vad jag håller på med för tillfället


       


     


     

Av Elias - 7 mars 2013 13:26

Den vi gav

Våran tanke var att eleverna i den här uppgiften får ny inspiration och öva på att tolka konst samtidigt som de tränar sin egen teknik och kommunikativa förmåga i bild.


Båda valde att göra sina parafraser i tvådimensionell bild och tolkade verkens innebörder och känslor genom att återkapa dem på sitt eget vis.


Den vi fick


handlade om att göra ett blomsterarrangemang utan att använda "riktiga blommor" utan sådant man hade omkring sig. Denna skulle placeras på ett lämpligt ställe.


Jag började med att kolla på saker runt mig och fundera på hur man  kunde kombinera dem. Eftersom jag har trädgårdsutbilning där ett visst mått av blomsterbinderi ingick och har jobbat på en kyrkogård där jag dagligen såg dyra blomsteruppsättningar så strävade jag efter att efterlikna dem. Det slutade med att jag gjorde en bukett av mina bestick och en bit folie som jag sedan placerade mot bakgrund av mina svarta och krämfärgade draperier. Jag ägnade sedan en stund åt att få rätt vinkel och ljus på fotot för att det skulle se riktigt snyggt ut.


 


Det här var en rolig uppgift som fick mig att titta på saker jag har i min närhet och fundera över deras användning. Jag blev så nöjd med buketten att jag ställde den på mitt köksbord och bara plockade bestick ur den när jag behövde dem.


Det skulle vara roligt och se vilka lösningar en grupp högstadieelever skulle ge på den här.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards