Alla inlägg den 16 oktober 2014

Av Elias - 16 oktober 2014 18:15

Idag tröttnade jag på träd.

Håller på med rekvisita till min stopmotionfilm och började igår göra 10 st stammar i papp och tidningspapper som jag täckte med gips. Det gick fint, hade stammarna färdiga och skulle sätta dit grenarna. Först testade jag med limpistol. Det funkade inte, limmet fäste inte mot gipset, så jag använde trälim istället. Det gick bättre, de satt kvar. Sedan kom jag till gipset. Grenarna sjönk ihop och klistrade fast sig med stammen... Jag tröttnade och åkte hem.


Idag tänkte jag istället sätta dit pinnar som jag sedan ville bygga på med gips. Hittade en lång och smal rundstav, typ 4 mm i diameter. Bröt den i bitar och satte in i hål i stammarna. Började täcka med gips. Grenarna byggdes inte på tillräckligt och stammarna byggdes ut på fel ställen. Gipset tog slut. Jag stod där med 10 groteska, icke trädliknande pelarsaker som det stack ut pinnar i sidorna på. Jag slängde dem allihop!!! Och det kändes så jäkla skönt att se dem i soptunnan. Har ingen bild på dem för de förtjänade inte ens det.


Bestämde mig för att använda de små träd jag redan har och fortsatte med resten av rekvisitan. Behövde ett landskap som mina figurer ska placeras i. Hällde ut gammal vit väggfärg, plus en fläck med svart färg, på en svart sopsäck som ligger på mitt arbetsbord. Detta är alltså den döda förtorkade marken och den förgiftade sjön som kommer vara resultatet av att mina figurer släpper ut draken (Pandora ;-) ) ur burken. Kommer nämligen filma/fota kronologiskt baklänges. I morgon tänker jag börja med det.


Senare när jag satt på bussen kom jag på hur jag borde gjort träden. När jag gjorde mitt klocktorn med klättrande figurer (http://tigerelias.bloggplatsen.se/2014/09/17/10863184-harma-ett-verk/) så täckte jag pappen med plastfolie innan jag hällde på gipset. Jag borde ha gjort konformiga stammar, täckt med plastfolie, klippt ut grenar som jag också täckte med plastfolie och sedan tejpat fast dem i stammen innan jag hällde gips på alltihop. Men det är lätt att vara efterklok. NU har jag lärt mig det iallafall. Men kommer inte göra  det för filmen.

Skapa flashcards