Direktlänk till inlägg 31 oktober 2014

Slutreflektion

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har formen av människor men jag tänker inte själv på dem som det) regnbågsfärger kan föra tankarna till hbtq-frågor. Jag har själv under arbetets gång snuddat vid detta och funderat på om det skulle inverka på tolkningen. Dock ser jag det inte som ett stort problem att det gör det. Anledningen till att jag gjorde varelserna flerfärgade var för att jag ville slippa välja färg på dem. Om de vart vita hade det tolkats på ett sätt, svarta på ett annat, andra färger hade tolkats i genus, om de haft vars en färg kunde en tänka på jämställdhet/ojämlikhet, och det hade ställt till det med vem som släppte ut draken ur burken. Typ "män står bakom allt ont i världen". Båda hade i och för sig kunnat vara gula, men även det hade gett upphov till vissa tolkningar.


Kommentaren jag fick om att filmen kändes uppdelad i tre delar håller jag med om, och jag hade kunnat få ett bättre flyt i det. Dock fotade jag en del av filmen en andra gång men lyckades inte få samma känsla i den. Av den anledningen valde jag att använda den första tagningen. Detta är dock nåt jag kommer ha med mig om jag väljer att arbeta med stopmotion igen. 


Att arbeta med en sn här film var första gången för mig, något som inte framkommit tidigare i bloggen. Jag fann det roligt, och aningen frustrerande, att prova mig fram till vad som fungerade bäst för produktionen. Som jag nämnt tidigare upplevde jag att jag fastnade ett tag i skpanadet av rekvisita för filmen. Detta ledde dock till personlig utveckling då jag insåg att jag faktiskt kunde slänga saker och börja på nytt, jag släppte prestationskraven.


Det här arbetet kommer fungera som uppstart för mitt nästa gestaltningsarbete.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Av Elias - 19 oktober 2014 16:15

Den här veckan har utmärkt sig genom misslyckanden och frustration. Sedan ajg bestämde mig att göra en stopmotionfilm och börjat klura på plot och timeline är det som att jag segar mig fram. Visserligen fick jag gjort mina skelett ganska snabbt, allt...

Ovido - Quiz & Flashcards