Direktlänk till inlägg 29 oktober 2012

Galleribesök V.43

Av Elias - 29 oktober 2012 10:08

Göteborgs Konstmuséum 25 oktober


 


Verket utgörs av en äldre typ av stol och ett bord som täckts av vågigt glas,  på/i vilket det placerats en modell av ett berg med en fyr på. Placeringen av fyren är på ett avstånd av två tredjedelar av bordets längd ifrån stolen. Alltså en modell av ett hav med en ensam fyr långt därute.  Vad är konstnärens tanke med detta? Hur känner jag inför verket?


I konstnärspresentationen står det:

Johan Thurfjell arbetar med olika tekniker som skulptur, teckning och text i installationer som närmast kan beskrivas som storskaliga modeller. Den sammanbindande länken i hans verk återfinns i den narrativa strukturen och de ämnen han utforskar: minne, historieskrivning, hopp och förtröstan. Med den personliga berättelsen och upplevelsen som utgångspunkt ger hans verk ofta på ett poetiskt vis uttryck för större allmänmänskliga förlopp och händelser.

  

Mina associationer till den ensliga fyren; Är vi ensamma? Upplever vi oss som ensamma? Vad får någon att bli fyrvaktare? Är det en självvald isolering? Vad får folk att isolera sig från omvärlden? Hur hanterar vi omvärlden när den känns för påträngande? Vill vi stänga den ute ibland? Ja det vill vi, men vi gör det på olika sätt. En del använder hög musik, andra vill ha total tystnad, de isolerar sig, i skogen, på en enslig ö någonstans, i fjället. Eller bara bakom en stängd dörr och ett par hörselskydd.


Ibland behöver man fly från sig själv, man flyr in i det sociala livet där man bara är en del av en helhet, där man slipper fundera över sig själv och sin existens. Eller så flyr man genom att förlora sig i fantasivärldar, böcker, dataspel, dans och musik, droger, skapande processer etc.


Kan bilden få lov att vara en flykt från de jobbigare ämnena? varför/varför inte.


Hur uppfattar vi det oändliga havet? Kan man säga att det är oändligt? När vi inte ser ett slut så uppfattar vi det som oändligt, fastän vi vet att det finns en gräns någonstans. Är det havet som tur slut där fastlandet börjar eller är det fastlandet som tar slut där havet börjar? Måste det finnas ett slut, marken fortsätter ju under vattnet och vattnet finns även ovanför oss, i ett ständigt kretslopp.  


Så många frågor. Inte lika många svar. Men det är inte nödvändigt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elias - 31 oktober 2014 16:15

Efter opponeringen på mitt arbete fick jag lite mer förståelse för hur verket kan tolkas. Tanken om miljöförstöring och människans beroende av naturen gick uppenbarligen fram. Dock kunde det även tolkas utifrån regnbågen och varelsernas (de har forme...

Av Elias - 27 oktober 2014 16:33

Av Elias - 24 oktober 2014 18:30

         De här sakerna kom inte med i min stopmotionfilm. Målningen har huvudsakligen fungerat som katalysator för min inspiration och varit något att arbeta med när annat inte varit tillgängligt för att det har torkat eller saknats material. M...

Av Elias - 24 oktober 2014 13:49

Första fotningen och tidstest

Av Elias - 19 oktober 2014 21:27


Nu har jag fotat färdigt alla sekvenser (tror jag). Dags att sätta mig vid datorn och fixa med resten. Insåg att en del av kulisserna var onödiga att göra då de bara handlar om förändring av ljus och färg vilket jag hade kunnat fixa i ett bildbehandl...

Ovido - Quiz & Flashcards